سبک های طراحی داخلی

انواع سبک های طراحی داخلی

انواع سبک های طراحی داخلی

طراحی داخلی جذاب و چشم نواز همیشه دغدغه ای برای همه افراد بوده و هست. در واقع خیلی ها بر این باور هستند که خانه ای که در آن زندگی می کنیم بازتابی از شخصیت ماست. پس برای داشتن یک دکوراسیون چشم نواز نیاز به شناخت انواع سبک های طراحی داخلی و معماری داخلی داریم. از جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله از گروه استودیو معماری 11 به بررسی این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت انواع سبک های معماری داخلی

سبک های متفاوت از گذشته در کشور های زیادی وجود داشت. بدیهی است که هر یک از سبک ها، زیبایی و دلنشینی خود را دارد، ولی ممکن است عضی از آن سبک ها برای زندگی در حال چندان کاربردی نباشند. در اصل می توان گفت با گذشت زمان از محبوبیت برخی از سبک ها در معماری داخلی کم می گردد.

برخی از سبک های طراحی داخلی بسیار به هم شبیه هستند، به همین دلیل اشتباهاتی رایجی در تشخیص آن اتفاق می افتد. در بخش های مختلف این مقاله قصد داریم رایج ترین انواع طراحی و انواع سبک های معماری داخلی را بررسی کنیم.

نکته مهم

طراحی داخلی خانه از سبک معماری ساختمان هم پیروی می کند. از این رو پیش از تصمیم گیری درباره سبک طراحی داخلی خانه از میان سبک های طراحی داخلی، سبک معماری ساختمان خود را هم بررسی کنید. به این دلیل که المان های داخلی ساختمان متناسب با سبک معماری بر گزیده می شوند و این امر خیلی مستقیم دکوراسیون را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلا  در یک ساختمان مدرن همه المان ها همچون کف ، دیوار و حتی نما دارای ویژگی های به خصوصی می باشند.

سبک طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی

پیدایش طراحی مدرن به سال های 1920 تا 1950 باز می گردد و الهام گرفته از معماری میان قرن است. سادگی و وسایل کم در چیدمان از جمله با اهمیت ترین ویژگی های طراحی مدرن است. امروزه با توجه به کوچک شدن اندازه خانه ها، استفاده از این سبک طراحی رواج زیادی یافته است.

در طراحی مدرن، همه المان ها و جزئیات باید بیانگر یک هدف روشن باشند و در صورتی که هر یک از این موارد هدفی را دنبال نکنند، می توانید به هیچ شکی آن را حذف نمائید. پس در این سبک، سادگی و استفاده از رنگ های خنثی به شدت رواج دارد.

پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز

پروژه ۱۱۰ متری مدرن رشدیه تبریز: جهت مشاهده این پروژ کلیک کنید.

مواد اصلی : چوب، فلز، شیشه و استیل

پالت رنگ : رنگ های مونوکروم، خنثی و رنگ های زمین

سبک مبلمان : ساده، پایه های نمایان، فاصله از کف زمین، کابینت آشپزخانه های گلاس براق

ویژگی های خاص : خطوط صاف، بافت ساده، پرهیز از شلوغی، کاربردی بودن وسایل

معماری داخلی به سبک مدرن

طراحی مدرن در دکوراسیون داخلی دنبال کننده های زیادی دارد. شناخت ویژگی های این سبک، موجب می گردد که طراحی داخلی مناسبی را در خانه داشته باشید. سبک مدرن بر خلاف سبک کلاسیک به زمان گذشته ارتباطی ندارد و از قاعده ها و نقوش پیچیده پیروی نمی کند. سبک مدرن که یکی از انواع سبک های طراحی داخلی محبوب می باشد از شعار هر چه کمتر، بهتر پیروی می کند و همچنین به استفاده از خط های ساده، عملکرد گرایی و کاربردی بودن وسایل تاکید می کند. در این سبک به کمک خطوط هندسی ساده، فضا به صورت مینیمالیست طراحی می گردد و با ترفند هایی تلاش بر بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک خانه های امروزی می شود.

رنگ ها در سبک مدرن

در طراحی داخلی منزل این سبک از انواع سبک های طراحی داخلی، از رنگ ها به صورت طبیعی و یا با طیفی از رنگ های خنثی استفاده می شود. رنگ های تیره به مخصوصا رنگ سیاه در کنار رنگ سفید پرکاربرد است. از آنجایی که رنگ های خنثی تا اندازه ای بی روح به نظر می آید، بهتر است با استفاده از روانشناسی رنگ در دکوراسیون، بهترین ترکیب رنگ ها را برای خانه مدرن خود بسازید تا همیشه با حال و هوای شاد و مثبت در آن محل زندگی کنید. به علاوه نور طبیعی در جهت بزرگ تر نمایان کردن فضا از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد. از دیگر خصوصیت های این سبک می توان به الیاف طبیعی، کتان و چرم، وسایلی از چوب درخت کاج و اثاثیه با فاصله از کف اشاره کرد.

آشنایی با سبک دکوراسیون مدرن در خانه

اگر شما هم به دنبال داشتن دکوراسیون مدرن که از انواع سبک های طراحی داخلی پر طرفدار امروزه می باشد، در داخل خانه خود هستید توصیه می کنیم که ویژگی های چیدمان دکوراسیون به سبک مدرن را بدانید تا خانه ای ساده اما زیبا و دلنشین داشته باشید.

رنگ دیوار در سبک مدرن

استفاده از کاغذ دیواری با نقوش باشکوه در این سبک جایگاهی ندارد. در سبک مدرن ، دیوارها با رنگ های خنثی رنگ می شوند. رنگ های سفید ، طوسی و خاکستری از جمله محبوب ترین رنگ ها برای دیوار می باشد.

دکوراسیون به سبک مدرن با خطوط صاف

خطوط صاف و ساده یکی از مهم ترین ویژگی ها در سبک مدرن است. از خطوط عمودی و افقی صاف و غیر منحنی می توان در مبلمان خانه استفاده نمود.

متریال در سبک مدرن

سبک مدرن بر پایه متریالی از جمله استیل ، آهن و بتن می باشد. از این متریال می توانید در مبلمان و وسایل دکوری بهره ببرید.

پرهیز از شلوغی در چیدمان

محیط خانه را با اجزای ناکارآمد شلوغ نکنید. برای تزئین دیوارها، کانترها و میزها از حداقل اجزای تزئینی بهره ببرید. شعار ” هر چه کمتر ، بهتر ” را همواره به خاطر داشته باشید.

رنگ های اصلی در سبک مدرن

در سبک مدرن از رنگ های خنثی استفاده نمایید. رنگ های اصلی سفید ، طوسی و مشکی هستند. از رنگ های زرد ، قرمز و آبی به عنوان رنگ های ثانویه بهره ببرید.

دکوراسیون مونوکروم نیز جذابیت خاصی دارد. مونوکروم به معنی طیف های مختلف از یک رنگ است.

 آشپزخانه open و یا باز

ادغام نا محسوس محیط پذیرایی با آشپزخانه و جدا سازی آن با کانتر و یا جزیره وسط از جمله ویژگی های این سبک می باشد.

سبک معاصر در طراحی داخلی (Contemporary)

سبک معاصر ریشه در لحظه دارد و از اصول سبک سنتی – یکی از سبک های طراحی داخلی – جدا شده و تغییر رویه داده است. این سبک غالبا با سبک مدرن اشتباه گرفته می شود، ولی در سبک امروزی انعطاف پذیری بیشتری در قیاس با سبک معماری مدرن دارد. خیلی از افراد اعتقاد دارند که سبک مدرن یک سبک با ویژگی های سرد، بی روح و خلوت می باشد. این دسته از اشخاص تمایل بیشتری نسبت به سبک معاصر یا همان Contemporary دارند. سبک کانتمپورری ار هرگونه شلوغی و رنگ تیره به دور است، با وجود این گرمی و صمیمیت خاصی دارد. این سبک با وجود سادگی، پیچیدگی های ظریفی همراه با خطوط صاف دارد و بیشتر از آن که تاکید بر اشیا داشته باشد، بر فضا تمرکز می کند.

سقفها و پنجره ها در این سبک از سبک های طراحی داخلی ، به شیوه بلند و ساده طراحی میشوند تا از نور طبیعی استفاده گردد. رنگ سیاه سمبل سبک معاصر بوده و برای زمینه استفاده می شود. رنگهای خنثی و تیره برای لوازم جانبی و رنگهای خنثی در دیوار ها به کار می روند. مبلمان در سبک معاصر، دارای رنگ پر رنگ هستند ولی خالی از شلوغی و تزئین. در صورتی که بخواهید کمی به فضا و مبلمان خود رنگ اضافه کنید، از بالش با اشکال هندسی کمک بگیرید.

از سایر ویژگی های سبک معاصر، کف پوش های چوبی و یا کاشی و فرش های دستباف و محلی می باشند. در این سبک از قاب های چوبی، فلزی و یا شیشه ای به رنگ های سیاه یا سفید، مات یا براق برای آثار هنری استفاده می شود. برای جلب توجه دیگران به این تابلو ها، از نور پردازی در بالای آن ها کمک می گیرند. ولی نکته مهم اسن است که نباید دیوار از قاب ها انباشته شود. همچنین مجسمه هایی که بر روی ستون قرار گرفته اند برای سبک معاصر مناسب می باشد.

سبک معاصر

سبک معاصر در طراحی داخلی

متریال اصلی : چوب، شیشه، استیل

پالت رنگ : قهوه ای، خاکستری مایل به قهوه ای، کرم، سفید و مشکی

سبک مبلمان : پایه های نمایان، تناژ خنثی، پارچه های خنثی، ترکیب دو رنگ

ویژگی های خاص : فضاب باز، خلوت، خطوط صاف و جریان هوای آزاد

سبک مینیمالیست (Minimalist)

این سبک مینیمالیسم از دیگر سبک های طراحی داخلی می باشد که در این قسمت از مقاله انواع سبک های طراحی داخلی ، به بررسی سبک مینیمال می پردازیم. سبک مینیمال در استرالیا به محبوبیت رسید و حس سادگی و خط های صاف و تمیز را القا نمود. این سبک طراحی داخلی مفهوم هایی را از طراحی مدرن برداشت کرده ولی آن را ساده تر درون خود استفاده نموده است. از ویژگی های این سبک میتوان رنگ های خنثی، کاناپه های ساده و انتقال حس دو عنصر آب و باد را نام برد. در سبک مینیمالیست هیچ چیز اغراق شده یا افراطی و بیش از اندازه نیست.  اگر تصمیم دارید این سبک را در منزل خود پیاده نمائید، از لوازم خانه با زرق و برق صرف نظر کنید.

متریال اصلی : چوب، شیشه، ماربل، فلز

پالت رنگ : مونوکروم، خاکستری، سفید و مشکی

سبک مبلمان : پایه های نمایان، تناژ خنثی، پارچه های خنثی، ترکیب دو رنگ

ویژگی های خاص : خط های ط صاف، پرهیز از شلوغی، عدم استفاده از وسیله های تزئینی، فضای باز و پر نور همراه با جریان هوای آزاد

طراحی داخلی به سبک کلاسیک

تناسب، تقارن، ثبات، تجمل و توجه به جزئیات از ویژگی های بارز سبک کلاسیک است. در این سبک بی تناسبی و تضاد جای ندارد. فضایی آرام و راحت را در سبک کلاسیک به کمک رنگ های زیر تجربه می کنید.

  • طلایی،
  • بژ،
  • کرم،
  • خاکستری،
  • صدفی،
  • نقره ای،
  • زیتونی و
  • شرابی،

نکته مهم در درباره سبک کلاسیک این است که در سبک کلاسیک از چوب به عنوان لوکس ترین متریال طبیعی در طراحی داخلی ساختمان استفاده می گردد. مبلمان، کف پوش پارکت، کمد کلاسیک چوبی، فرش و پارچه های مخملی بهترین انتخاب برای این سبک هستند. در اصل باید خانه حسی از تجمل را به همراه داشته باشد. برای دیوار ها هم از کاغذ دیواری با کیفیت با نقش های کلاسیک و یا پنل های دیواری چوبی استفاده می شود. این متریال می بایست با کیفیت و گران قیمت باشند.

پروژه سعادت آباد

پروژه سعادت آباد: جهت مشاهده این پروژه کلیک کنید.

سقف ها در سبک از سبک های طراحی داخلی ، با رنگ های روشن همچون رنگ های سفید، شیری و کرم دیده می شوند. در کنار گچ بری و تزئینات در محلی که لوستر آویزان می شود. مبلمان آنتیک، مجلل و ظریف، ساخته شده از چوب، همراه با منبت کاری انتخاب مناسبی برای این سبک می باشد. تابلو فرش، نقاشی های کلاسیک، آباژور، پرده های ضخیم، آینه های فراوان، شمعدان های متالیک، مجسمه و شومینه از دیگر خصوصیت های سبک کلاسیک می باشند.

طراحی داخلی ساختمان به سبک ترانزیشنال

سبک ترانزیشنال ارتباطی میان دکوراسیون های مدرن و سنتی ایجاد نموده است و نتیجه آن طراحی پایدار و ظریفی می باشد که راحت و کلاسیک است. در اصل با استفاده از رنگ های خنثی در این سبک از سبک های طراحی داخلی و بهره مندی از نور و گرما، جهان مدرن و سنتی را به یک دیگر پیوند می زند.

در طراحی داخلی به سبک ترانزیشنال که از دیگر سبک های طراحی داخلی می باشد، از عنصر های طبیعی همچون چوب و سنگ گرانیت استفاده می گردد. رنگ های قهوه ای و شکلاتی غالبا تنها رنگ های تیره در این سبک بوده و رنگ ها و متریال ها در اتاق ها تکرار می شوند. دیوار ها طیف رنگی مشابه داشته و مبلمان و پرده ها پارچه های بدون نقش و نگار دارند. از دیگر خصوصیت های این سبک می توان به کف پوش های چوبی با تن گرم، فرش های کم رنگ، کانتر آشپزخانه با روکش مدرن و شیر آلات براق و صندلی های حصیری، اشاره کرد.

سبک مدرن میان قرن ( Mid_century Modern)

یکی دیگر از سبک های طراحی داخلی، سبک مدرن میان قرن می باشد که ریشه ی آن به اول های 1950 و 1960  بازمیگردد و در این سبک، یکپارچگی نوستالژیک حس می شود. به علاوه این سبک از تعدادی المان سبک مینیمالیسم استفاده کرده و مثل سبک گفته شده از المانهای غیرضروری دوری می سازد. به عنوان نمونه صندلی های تخم مرغی شکل، وسایل ساده و تعدادی از المانهای سبک امروزی در این سبک از سبک های طراحی داخلی به کار میرود. امروزه از این سبک در نقش مکمل استفاده می شود.

سبک روستیک در طراحی داخلی

گفته می شود که این سبک روستیک از طبیعت الهام می پذیرد و با به کار گیری متریالهای طبیعی مانند چوب، الوار، کنف و کاه گل، طراحی منزل را از سبکهای ماشینی دور میسازد. روستیک اغلب در منطقه های ویلایی، کوهستانی و روستایی دیده می شود. در زندگی شهری هم با هدف  برانگیختن احساس آرامش می شود از این سبک استفاده نمود.

از آن جایی که روستیک سبکی ساده و بی غل و غش در میان سبک های طراحی داخلی است، بکار گیری وسیله های قدیمی و آنتیک و حتی رنگ و رو رفته در آن به وفور دیده می شود. در معماری داخلی این سبک، محیط بیرونی با محیط درونی پیوند داده میشود تا محیطی دنج و دلباز ایجاد کند. رنگهای اصلی مورد استفاده در سبک روستیک سبز، قرمز و قهوه ای می باشند.

سبک روستیک

چوب از جهت داشتن گره و موج های طبیعی جزو متریال اصلی می باشد و در این سبک مبلمان، درب ، کابینت ، کف و سقف همگی از جنس چوب می باشند. لازم به یادآوریست سنگ و فلز های مات هم در سبک روستیک بسیار طرفدار دارند.

طراحی دکوراسیون داخلی سبک صنعتی 

سبک صنعتی از سبک های طراحی داخلی از تغییر کاربری کارگاهها و کارخانجات به فضا های مسکونی و دفتر های کار به وجود آمده است. در این سبک، طبیعی بودن و نیمه تمام بودن عنصر ها به چشم می آید و در طراحی داخلی آن از حداقل مبلمان و حداکثر عنصر های صنعتی، کارخانه ای و کارگاهی استفاده می گردد. هر چیزی که در سبک های معماری میبایست مخفی گردند همچون سازه های خام و صنعتی، انواع آجر، تیرهای اصلی، پیچ و مهره، کانالهای عبور هوا و … در سبک صنعتی در جلو چشم قرار می گیرند!

رنگهای خنثی همچون رنگ خاکستری، سیاه و سفید در دسته رنگ های زمینه ای می باشد و رنگهای گرم هم در اجزای تزئینی همچون یک اثر هنری رنگارنگ استفاده می شود. از نور مصنوعی هم در فضا های داخلی استفاده می شود.

سبک بوهمین یا بوهمیان ( Bohemian )

بوهمین کلمه ای فرانسوی به معنی “کولی” می باشد. این سبک که به یکی از سبک های طراحی داخلی محبوب می باشد، فاقد نظم و ترتیب است و برای خانه های خاص بهتر است. این طراحی حس بی خیالی و بی قاعدگی را ساطع می کند و تنها کافی است طراح به خواسته ی قلبی خود توجه نماید. مبل ها و تجهیزات حصیری، فرشها و گبه های متنوع و رنگی، بالشهای راحتی در این طراحی به چشم می خورد.

رنگ های گرم همچون رنگ های قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای و طلایی در دسته رنگهای اصلی در سبک بوهمان می باشد، ولی رنگ های آبی کهربایی، پرتقالی آتشین و بنفش هم مورد استفاده قرار میگیرند. در این سبک از طراحی داخلی کمتر شاهد رنگ های سرد هستیم. بکارگیری وسایل و تجهیزات قدیمی، تزئینات محلی و پر زرق و برق در این سبک رایج است.

سبک بوهمین

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian )

طراحی داخلی در کشورهای اسکاندیناوی ساده و کارآمد هستند. کشور های اروپای شمالی در اغلب ماه های سال سرد و تاریک هستند. از این رو تمایل بالائی به استفاده از نور طبیعی و پنجره های خیلی بزرگ دارند. در سبک اسکاندیناوی یکی دیگر از سبک های طراحی داخلی ، رنگ سفید و طوسی روشن رنگ های اصلی به حساب می آیند و در کنار آن رنگ های طوسی، زرد، کرم، آبی و سیاه برای از بین بردن یکنواختی به کار برده میشوند. با هدف ایجاد احساس گرما در دکوراسیون داخلی از چوبهای طبیعی در رنگ های روشن استفاده می شود.

آباژور و لوستر در سبک اسکاندیناوی محبوبیتی ندارد و تمایل یالائی به روشن نمودن شمع هست. در فضا های بزرگ همچون نشیمن به منظور افزایش دادن روشنایی از آینه استفاده می شود. به دلیل تمایل به سادگی، وسیله های اضافه در این سبک هیچ جایی نداشته و تنها از تعداد محدودی اکسسوری که برگرفته از فرهنگ بومی وایکینگ می باشد، استفاده می کنند. تعدادی از این وسایل به شرح زیر است:

  • گلدان،
  • گیاه،
  • تابلو،
  • کوسن با طرح های خاص،
  • سر حیوانات شکار شده و
  • پوست های پشمی و …

از دیگر ویژگی های این سبک می توان به فرش و گلیم های کرک دار، پرده های روشن و یا توری شفاف، میز های بزرگ ناهارخوری و صندلی های بزرگ اشاره کرد.

طراحی داخلی منزل به سبک ایرانی سنتی

سبک ایرانی سنتی اصیل و با شکوه بوده و متفاوت از باقی سبک های ملل گوناگون می باشد. این سبک را با پنجره های ارسی شکل، شیشه های رنگی، گبه، فرش و قالیهای ماشینی یا دست بافت با  دکوراسیون و رنگهای خاص می شناسند. گچ بری های چشم نواز، پارچه های ترمه، کوسن و بالشتکهای مخمل با طرحهای سنتی، شمعدان و طاقچه از دیگر ویژگیهای این سبک هستند.

در طراحی داخلی منزل صنایع دستی از قبیل آویزهای دست ساز با طرح های ایرانی و قلم زنی و تخت های سنتی به کار برده می شوند. لوازم مینا کاری شده و قلم کاری شده مسی و نقره به عنوان وسایل پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

سبک فرانسوی (French )

این سبک در قرن 18 میلادی متولد شد و علاوه بر کشور فرانسه در کشور های دیگر هم طرفدار یافت. طراحی داخلی در این سبک از سبک های طراحی داخلی ، ترکیبی از سبکهای اصیل همچون روکوکو، باروک و امپراطوری است.

استفاده از گرانیت، سرامیکی براق و یا سنگ طبیعی در معماری داخلی و  همچنین رنگهای بژ، سفید، صورتی کم رنگ، کاراملی، آبی کم رنگ، زرد کم رنگ و سبز کم رنگ از ویژگیهای این سبک به حساب می آید. همچنین از رنگ های تیره تر مانند قهوه ای و خاکستری برای مبلمان و رنگ های قرمز، نارنجی، آبی و طلایی نیز برای ایجاد تضاد در سایر بخش ها استفاده می شود.

پارکت با رنگ کهربایی روشن، کاشیهای براق و یا کف پوشهای روشن، دیوار های مات و یا نیمه مات و یا کاغذ دیواری های منبت کاری شده، بافت دار و پارچه ای، شومینه و سقف های بلند همراه با گچ بری از دیگر ویژگی های سبک فرانسوی است. این سبک از مبل های نرم با پایه های بلند چوبی و به رنگهای خاکستری، قهوه ای و بژ بهره می برد.

آینه های قابدار بزرگ، لامپهای رو میزی، لوستر های کلاسیک بزرگ، شمعدان چکش کاری شده، شومینه، پرده های ابریشمی، گلدان بزرگ و کوسنهای گلدوزی شده از دیگر ویژگیهای سبک فرانسوی می باشند.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *